Afbeelding Ongezouten Rudolph van Veen

Heeft u gereserveerd?

Wat mij betreft zijn dit de drie verboden woorden voor elke bedieningsmedewerker in de horeca. Uit eten gaan in een restaurant is een feestje, althans dat zou het moeten zijn. Vrijwel niemand gaat in gezelschap naar een restaurant vanwege de honger, tenminste niet primair. Dat je trek hebt is mooi meegenomen maar je gaat voornamelijk gezellig een middag of avondje uit. Uit eten gaan in een goed restaurant zou een elegante aangelegenheid mogen zijn met alle egards en charme die daarbij horen. Het spreekt voor zich dat je voor een populair restaurant ruim van tevoren een tafel reserveert. Dat geeft je de zekerheid dat je straks niet met je gezelschap onhandig staat te drentelen in een soms iets te krap voorportaal en het halve restaurant je zit aan te gapen terwijl de gastvrouw piekerend in het grote reserveringsboek of tablet is verzonken. Zekerheid voor alles dus.

Maar voor het restaurant in kwestie is het ook fijn om te weten hoeveel gasten ze mogen verwachten en hoe ze, naar aanleiding van de reserveringen, hun tafelindeling strategisch kunnen plannen. Vooraf reserveren heeft dus voor iedereen alleen maar voordelen. Ik ben daarom ook helemaal voor het reserveren. Alleen vind ik écht dat de bediening de vraag nooit mag vragen! Waarom eigenlijk niet?

Stel je gaat naar een restaurant. Dan heb je twee keuzes: reserveren of niet reserveren en dus op de bonnefooi je kans wagen. Vaak hangt de keuze ook een beetje af van het type restaurant en soms ook welke dag van de week het is. Maar feit is dat wanneer je binnenkomt het toch echt veel leuker is om als eerste te horen te krijgen: “Welkom, leuk dat u er bent!” in plaats van “Goedenavond, heeft u gereserveerd?”. Het feit is namelijk dat áls ik heb gereserveerd ik dit heus zélf als eerste ga zeggen! Daarom is vragen totaal overbodig!

Maar ook in het geval als ik niet gereserveerd zou hebben, wil ik deze vraag niet als eerste bij binnenkomst horen. “Heeft u gereserveerd?” “Eh nee….sorry “. Dan sta je daar toch even een beetje ongemakkelijk te zijn!
Beste gastvrouwen en gastheren zeg gewoon “welkom, leuk dat jullie er zijn!” Zelfs al weet je dat er geen plaats is omdat alles is vol gereserveerd. Het klinkt zoveel vriendelijker. Uw gasten zullen vervolgens uit zichzelf wel melden of ze wel of niet gereserveerd hebben.

En als er dan inderdaad geen plaats is, wat heus teleurstellend is, zijn uw gasten in elk geval hartelijk en gastvrij bejegend. Die eerste indruk is onuitwisbaar en krijgt nooit meer een tweede kans. Volgende keer komen we weer terug maar dan mét reservering, zolang u er maar niet om vraagt!